Rondom de karakteristieke draaibrug, toegangspoort tot de Piushaven, bevindt zich een opmerkelijk erfgoedensemble: de draaibrug, de voormalige metaalgieterij Jerôme van Dun, de pastorie, het voormalige brugwachtershuis met wachthuisje en een rijtje arbeiderswoningen. In 1999 verzocht Stichting Thuishaven Tilburg de Rijksdienst voor de Monumentenzorg om het ensemble een beschermde status te geven. Het is geen monument geworden, maar de gemeente Tilburg heeft voor het ensemble toen wel ‘een intentie tot behoud’ uitgesproken.
Aan de noordwestkant van de draaibrug stond van 1946 tot 1972 café Het Fortuin, later (Huis der) Duizend Likeuren, een verwijzing naar de talloze flessen likeur die eigenaar en kastelein Kees den Reijer in de mobilisatietijd uit België had gesmokkeld.
Deze horecazaak lag in het deel van de Sint Josephstraat dat later de naam Prinsenhoeven kreeg. Kees den Reijer haalde na de Tweede Wereldoorlog Tilburgse kunstenaars in huis om de zaak meer allure te geven. Het café, dat vanaf de jaren vijftig ook een hotel en een restaurant had, groeide uit tot een artistiek broeinest.
Tot ver in de jaren vijftig kwamen kunstenaars en andere creatievelingen uit de stad hier samen, waaronder Nico Molenkamp, Jos Zeegers, Frans Mandos, Kees Mandos, Gé Hurkmans, Noud Heerkens, Joost Sicking en Jan van Riel. Ze gaven de kroeg de bijnaam Raldaldal (een bijnaam die als woordeloos meezinglied op een carnavalsfeest werd geboren) en organiseerden er exposities en andere activiteiten. Legendarisch is de manifestatie De Klad in de Pers (1956), waarbij Brabantse journalisten tekeningen en schilderijen exposeerden, die door de kunstenaars werden beoordeeld en gerecenseerd. Ook werden vanuit het café voetbalwedstrijden tussen journalisten en kunstenaars en Kunstklottermarkten georganiseerd. In 1955 werden hiervan door de KRO tv-opnames gemaakt.
Aan het einde van de jaren zestig kwam de zaak leeg te staan en in 1972 werd het pand gesloopt.