Tilburg heeft sinds 2002 een museumhaven. De collectie historische binnenvaartschepen toont de ontwikkeling van de binnenvaart die parallel loopt met de geschiedenis van de Piushaven en het Wilhelminakanaal. Het zijn scheepstypen die vroeger veelvuldig in Tilburg actief waren. De schepen zijn allemaal in particulier bezit en worden meestal gebruikt voor bewoning. Houdt daarom rekening met de privacy van de schippers. Alleen op speciale momenten kan bij sommige schepen een kijkje aan boord worden genomen.
Met de komst van de verbrandingsmotor werd aanvankelijk veel gebruik gemaakt van de zogenaamde ‘lamme arm’. Dat is een scheepsschroef die opzij van het schip overboord gehangen kon worden en aangedreven werd door een motor op het voordek. Op die manier kon er gecombineerd gezeild en waar nodig met motor gevaren worden.
Ook kwam de zogenaamde ‘opdrukker’ ofwel ‘opduwer’ in beeld. Dit is een klein, sleepbootachtig scheepje met veel diepgang en een zware dieselmotor. Deze werd aan het achterschip verbonden en drukte op die manier het schip vooruit. Veel sleep- en zeilschepen werden vanaf de jaren ’40 alsnog voorzien van een scheepsmotor. Sommige schepen voorzien van een zelflosinstallatie, al dan niet met hulpmotor.
De ‘luxe motor’ is een scheepstype dat specifiek is ontworpen als motorschip, gebouwd vanaf de jaren ’20. Voordien waren er soortgelijke schepen die als voorstuwing een stoommachine hadden. De luxe motor had naast een luxere schipperswoning ook een stuurhut waarmee varen in weer en wind een stuk aangenamer werd.