De Lovense haven is, net als de Piushaven, een insteekhaven. Deze haven maakt aan het einde van het gezichtsveld een knik naar links en loopt nog zo’n 1,5 kilometer door tot aan de Zuiderkruisweg. De Lovense haven is 50 meter breed. Het grootste deel van de Lovense haven is dus van hieruit niet te zien. De Loswal Oude Molenbocht heet tegenwoordig loswal Lovense Kanaaldijk en bevindt zich voorbij het viaduct.
Aan de andere kant van het viaduct van de Gelrebaan ligt de loswal Lovense Kanaaldijk, voorheen loswal Oude Molenbocht. Deze tweede gemeentelijke langshaven werd in 1919 aanbesteed voor fl. 81.700,-. Op 1 april 1920 was de 260 meter lange loswal klaar. Haven- en transportbedrijf Wassing was hier begin jaren ‘20 al actief met een grote ‘moderne’ havenkraan en een kolentrechter.
In 2012, op bijna 100-jarige leeftijd, is de historische loswal inclusief de beeldbepalende bolderrij en het spoor waarop de havenkraan van Wassing zich voorheen verplaatste, op brute wijze gesloopt. De kade was beoordeeld als instortingsgevaarlijk, maar bleek de 40 tons-werktuigen van de sloper moeiteloos te kunnen dragen.
Op de plaats van de, voor het watererfgoed waardevolle loswal, is een kortere, nieuwe loswal aangelegd. Alleen de hergebruikte kinderkopbestrating geeft nog een knipoog naar het verleden. Het naastgelegen bedrijf P. van der Wegen Gears, dat enorme tandwielen maakt, kan voor het vervoer daarvan gebruik maken van deze loswal. Dit Tilburgse bedrijf is op het gebied van tandwielen een belangrijke speler op de wereldmarkt.
Klik op de foto voor een vergroting met onderschrift.