De Lovense haven is, net als de Piushaven, een insteekhaven. Deze haven maakt aan het einde van het gezichtsveld een knik naar links en loopt nog zo’n 1,5 kilometer door tot aan de Zuiderkruisweg. De Lovense haven is 50 meter breed. Het grootste deel van de Lovense haven is dus van hieruit niet te zien. De Loswal Oude Molenbocht heet tegenwoordig loswal Lovense Kanaaldijk en bevindt zich voorbij het viaduct.
Aanvankelijk werden de gebruikelijke vrachtschepen van het type kempenaar (ca. 53 x 6,60 m) omgebouwd tot containerschip. Ze kregen een hydraulische stuurhut om over de containers heen te kunnen kijken en bij viaducten de stuurhut toch even te kunnen laten zakken. Vanaf 2000 vaart er een nieuw type schip, de neokemp (63 x 7,20 m), met de stuurhut voor op het schip in plaats van achterop.
Met het gereed komen van de nieuwe, grotere sluis III en de verbreding en verdieping van het westelijk deel van het Wilhelminakanaal in 2016, is de Lovense haven in principe bereikbaar voor de nog grotere klasse IV schepen (85 x 9,50 m). Het traject tot aan de Lovense haven (verdiepen en voorzien van bredere bruggen) wordt later aangepakt. Voor GVT een reden om tot die tijd alvast met verlengde neokemps te gaan varen.