Containerterminal

In 1997 onderging de Lovense haven een ware metamorfose. Plotseling verrees er een grote, rode portaalkraan. Het bleek de containerkraan van Barge Terminal Tilburg, een nieuw onderdeel van de GVT Group. In feite werd een moderne beurtvaartonderneming gestart. Met een vooruitziende blik begon ondernemer Wil Versteijnen aan een nieuw, succesvol hoofdstuk in de binnenvaartontwikkeling.


De GVT Group richtte zich op een combinatie van weg-, water- en rail-transport, wat het bedrijf nu nog kenmerkt. Muren van felgekleurde containers vormen sindsdien blikvangers aan de monding van de Lovense haven. Als containerschepen geladen en gelost worden door de monstrueuze reachtackers (containerheftrucks), is de haven letterlijk in beweging. Het aanbod van producten dat per container vervoerd wordt, is heel divers. Denk bijvoorbeeld aan meubels, halffabricaten en elektronica.


Wegens groot succes opende de GVT Group in 2013 een tweede container-terminal met langshaven aan het kanaal, nog voorbij de Reeshof op industrieterrein Vossenberg. Enkele honderden bedrijven in Tilburg en omstreken maken dagelijks via de containerterminals gebruik van vervoer over water. Dat bespaart miljoenen vrachtwagenkilometers.


De wortels van veel Tilburgse transportbedrijven en ook het transportbedrijf GVT, Gebroeders Versteijnen Transport & Logistics, liggen in de Piushaven. De familie Versteijnen bewoonde destijds een boerderij in de buurt van de haven, aan de St. Josephstraat. Ze speelden creatief in op nieuwe mogelijkheden die de aanwezigheid van een haven bood: het vervoer van scheepslading naar de klant en vice versa.

Klik op de foto voor een vergroting met onderschrift.