Tot hier… en nog niet verder!

In 1916 is vanaf de Tilburgse kant bij Lijnsheike begonnen met het graven van het Wilhelminakanaal. Vanaf de Oosterhoutse kant is in 1909 bij de Amer al begonnen. De Eerste Wereldoorlog zorgde voor ernstige vertragingen in de werkzaamheden. Het kanaalgedeelte vanaf de Donge bij Oosterhout tot aan de gemeentelijke loswal Lijnsheike is op 14 februari 1919 opengesteld voor de scheepvaart. Het kanaal liep hier verder voorlopig dood. Het oostelijk gedeelte van het kanaal richting de toekomstige Tilburgse stadshaven en verder naar de Zuidwillemsvaart is pas in 1923 geopend, tegelijkertijd de Piushaven.

Vanuit Oosterhout moesten schepen met behulp van twee dubbele en één enkele sluis zo’n 12 meter omhoog schutten om in Tilburg te komen. Met elektrisch aangedreven schakel-pomphuizen van sluis I, sluis II en sluis III kon het water vanuit de lager gelegen kanaalpanden weer terug omhoog gepompt worden. Natuurlijke aanvoer van water vanuit de hoger gelegen Zuid-Willemsvaart bij Helmond was immers nog niet mogelijk, omdat het kanaal maar tot Lijnsheike liep en nog niet verder.

Klik op de foto voor een vergroting met onderschrift.